Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Martijn Akkerman vertelt: Adellijke juwelengebruiken

Adellijke juwelengebruiken

 

Wanneer edellieden elkaar naar de kroon steken als het gaat om juwelen, gebeurt dat vaak overweldigend en altijd op het scherpst van de snede, weet de voortreffelijk ingevoerde Mr. Martijn Akkerman.

Op 19 april 1956 vond in Monte Carlo het huwelijk plaats tussen prins Reinier en de Amerikaanse filmster Grace Kelly. Enkele dagen eerder werd een galavoorstelling gehouden waar Amerikaanse en Europese ongekroonde koninginnen elkaar fel bestreden om de hegemonie. De zalen en foyers van de toch al rijkelijk vergulde opera met zijn enorme kristallen kroonluchters fonkelden van de diamanten in de ontelbare diademen, colliers, broches, oorhangers en armbanden, terwijl hermelijn, sabel en nerts over de vloer zwierden. Onder de vele gasten bevond zich ook lady Norah Docker, een slagersdochter uit Derby die als kroegdanseres in het vooroorlogse Londen de aandacht van rijke mannen wist te trekken en na twee eerdere mislukte huwelijken, in 1949 was getrouwd met sir Bernard Docker, onder andere directeur van Daimler en Thomas Cook.

 

Lady “Naughty Norah” Docker, die letterlijk behangen was met juwelen, stond in de grote hal van de opera op het moment dat Begum Yvette arriveerde. De begum, oorspronkelijk een Franse schoonheidskoningin en sinds 1944 de vierde en laatste echtgenote van Aga Khan III, droeg een lichtblauw faille avondtoilet, hier en daar met witte bloemen geborduurd en een effen lichtblauwe avondmantel, beide van Balmain. Hierbij droeg zij diadeem noch collier en zelfs geen oorhangers, terwijl het algemeen bekend was dat juist zij een enorme collectie juwelen bezat van onschatbare waarde. Maar toen zij lady Docker begroette en haar rechter lange witte handschoen uittrok, kwam er één ring tevoorschijn met één enkele steen, een rechthoekig geslepen diamant van ruim vijftig karaat. Met die enkele ring maakte zij die avond meer indruk dan lady Docker en alle andere dames die hun hele bezit aan juwelen hadden omgehangen. Het betekende een omslag in het dragen van juwelen. Wallis Simpson, de hertogin van Windsor, werd decennialang als een van de best geklede vrouwen ter wereld beschouwd, mede vanwege de manier waarop ze haar juwelen droeg.

 

Lady Brocket draagt hier de panter-broche, voorheen eigendom van de hertogin van Windsor, Wallis Simpson.

Begum Yvette

 

Met verbazing aanschouwen we tegenwoordig de foto’s en portretten van vorstelijke en adellijke dames uit het verleden, waarop meerdere kostbare colliers, armbanden en broches gelijktijdig worden gedragen. Koningin Mary van Engeland, de grootmoeder van de huidige koningin, moest de lijfjes van haar jurken laten verstevigen met buckram, een combinatie van vilt en baleinen, om het gewicht van haar juwelen te kunnen torsen. En lady Granard, die geboren werd als de Amerikaanse miljonairsdochter Beatrice Mills, droeg tijdens een diner in de dertiger jaren eens zoveel juwelen, dat een aanwezige gast later opmerkte “lady Granard could scarcely walk for jewels”.


Wallis Simpson, de hertogin van Windsor

Natuurlijk waren er ook toen al wel uitzonderingen. Elsie de Wolfe, een belangrijke societyfiguur in het interbellum, zowel in Amerika als Europa en interieurontwerpster avant la lettre, deed naar eigen zeggen altijd nog een juweel af vóór  ze naar een feest ging met als uitgangspunt “less is more”. En Wallis Simpson, de hertogin van Windsor, werd decennialang als een van de best geklede vrouwen ter wereld beschouwd, mede vanwege de manier waarop ze haar juwelen droeg. Een broche zat bij haar nooit te laag, maar hoog tegen de schouder, de enige plaats waar een dergelijk juweel hoort. En bovendien droeg ze nooit teveel: een enkele mooie ring, een parelcollier en een paar bijpassende oorknoppen gaven haar een onberispelijke en gedistingeerde uitstraling. Sommige van haar juwelen zijn een belangrijke rol gaan spelen. De alliancering met baguettegeslepen diamanten bijvoorbeeld, die de hertog zijn vrouw in de vijftiger jaren cadeau deed en waar hij het woord ‘ETERNITY’ in liet graveren, werd tijdens de veiling van de Windsor-juwelen in 1987 verkocht aan Calvin Klein voor zijn vrouw Kelly. Vervolgens werd de ring de naamgever voor het eerste parfum van deze couturier. De hertogin zou het prachtig gevonden hebben: haar ring die zich een plek in de modegeschiedenis wist te verwerven.

 

Panter Broche van Cartier

Ook de beroemde panter-broche, die de juwelier Cartier in 1948 voor haar ontwierp en tijdens de Windsor-veiling terugkocht voor de historische collectie, werd een icoon. Ook al omdat de hertogin dit juweel droeg tijdens de onthulling van een plaquette als eerbetoon aan haar schoonmoeder, koningin Mary. Het was de eerste keer dat de hertog en hertogin zich officieel in het openbaar in Engeland begaven sinds de abdicatie. De tijdloze panter stond in groot contrast met de veel klassiekere juwelen die bij die gelegenheid werden gedragen door de verschillende vrouwelijke leden van de koninklijke familie.

 

Koningin Margarethe

De waarde van dergelijke juwelen wordt niet alleen bepaald door het formaat van de verwerkte stenen en de kostbaarheid van het gebruikte materiaal, maar vooral ook door het verhaal erachter. Een verhaal dat absolute meerwaarde kan geven, of zoals de Deense koningin Margarethe eens opmerkte: “Wij denken niet in karaten, wij denken in eeuwen”.

No Comments Yet.

What do you think?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: